Váš konzultant: Stav spoření na penzi je často tristní. Jako poradci máme v rukou to změnit

Sednete si s klientem, podíváte se na stávající penzijko a je to tam – transformovaný fond. Chudák klient se pak ještě diví, proč je to špatně, když se přeci penzijní společnost pochválila, že prostředky loni zhodnotila o 1,65 %. Typický penzijní nešvar, na který Filip Krejčí, spoluzakladatel a jednatel společnosti Váš konzultant, naráží velmi často. Velká škoda pro klienty, zároveň ale příležitost dát tomu jako poradce správný směr. A skvělá šance udělat to snadno s naším nástrojem BT Penze.

Spěcháte? 5 klíčových pohledů Filipa Krejčího:

  • V ČR má přes 2,5 milionu lidí prostředky stále v původním transformovaném fondu.
  • Jednoduchá změna do DPS může zajistit klientům reálné zabezpečení na stáří. 
  • Jakmile klientovi ukážete graficky zpracované srovnání špatně nastavené strategie, klientova vůle to změnit je obrovská. BT Penze vám zásadně pomohou s argumentací.
  • Spousta Čechů si odkládá stále velmi málo, resp. mají rentu jako jeden z posledních cílů.
  • Čerpání formou měsíční pravidelné renty je zcela v pořádku, zvlášť pokud se vyhnu jakémukoliv zdanění.

Doporučuji mít vždy po ruce vhodnou infografiku, srovnání a vše klientům ukazovat,“ říká Filip Krejčí, co by rozhodně nemělo poradci chybět, když jde s klientem na schůzku řešit penze. Ochota udělat změnu je díky přehlednému znázornění, o kolik by mohl klient vydělat více, obrovská. Přesně k tomuto účelu slouží i náš nový nástroj BT Penze, se kterým dokážete klientům na pár kliknutí zajistit i o milion korun na stáří více.

Váš konzultant je mimořádně úspěšná firma, která má na 165 spolupracovníků. Starají se o více než 30 000 klientů a pod správou mají v investicích přes 1,3 miliardy korun. Pojďme se s Filipem Krejčím podívat nejen na penzijní nešvary, ale hlavně příležitosti, jak to změnit.

Když se s klientem vidíte poprvé, jak často narazíte na nějaký problém, že má spoření na penzi špatně nastaveno? 

Stále mne překvapuje, kolik klientů má původní transformovaný fond, a to včetně mladších ročníků. Už jen jednoduchá změna do moderních podmínek doplňkového penzijního spoření jim může zajistit výrazné reálné zabezpečení na stáří. Konkrétně v ČR využívá „penzijka“ přes 4,2 milionu účastníků, a z toho přes 2,5 milionu bohužel stále v původním transformovaném fondu. Naštěstí toto číslo každý kvartál klesá i dle výsledků Asociace penzijních společností. Každopádně zde vidíme velký prostor i u nás poradců, abychom na každé servisní schůzce toto téma řešili a prověřili, jak má náš klient své penzijní spoření nastaveno. Doporučuji mít vždy po ruce vhodnou infografiku, srovnání a vše klientům ukazovat.

Na jaké další problémy v oblasti (ne)spoření na penzi narážíte a jak je řešíte?

Spousta Čechů si odkládá stále velmi málo, respektive mají rentu jako jeden z posledních cílů, a to až po vlastním bydlení či odkládání dětem. Přitom se za mne jedná o zásadní ekonomický cíl, bez kterého si nebudou moct dopřát aktivní fungování v budoucnu. Co mne překvapuje, je míra obav klientů, zda i po legislativních novinkách z letošního roku půjdou vybírat úspory z penzijního spoření jednorázově. Za mne je to produkt, který má klientům pomoct efektivně vyřešit propad reálného příjmu po odchodu do důchodu, a proto čerpání formou měsíční pravidelné renty určitě vnímám jako zcela v pořádku, zvlášť pokud se vyhnu jakémukoliv zdanění. Byť tato forma výběru nyní neprošla, myslím si, že v budoucích aktualizacích právě k této změně ještě dojde a vybrat „penzijko“ jednorázově bez větší daňové zátěže nepůjde.

I proto je důležité, aby se klienti zabezpečovali pomocí různých investičních nástrojů, jako jsou dlouhodobé pravidelné investice bez státních příspěvků a daňových úlev. Stejně tak je optimální využívat odpovídajících daňových úlev u klientů, kde to dává smysl, a samozřejmě využít státních příspěvků. Na to je ideální si sednout se svým finančním poradcem, aby se vždy daná situace ušila na míru možnostem a očekáváním každého klienta.

Jaká je ochota klientů zajištění na penzi řešit, když vidí například při použití nástroje BT Penze, o kolik kvůli špatně nastavené strategii přicházejí?

Jakmile si s klientem poradce sedne a ukáže mu graficky zpracované srovnání špatně nastavené strategie, vůle klienta to změnit je obrovská. V tom jde právě vidět důležitost nás poradců, abychom vše s klienty prošli, vysvětlili jim a následně vše upravili a správně nastavili. BT Penze v tomto ohledu fungují skvěle. Na klienta se v médiích řítí každý den spoustu nových informací a těžko z nich vybírá, co je pro něj podstatné. Důležité je komplexní nastavení, které zkušený poradce dokáže na schůzce namyslet, kdežto klient si třeba navýší úložku z 300 Kč na 500 Kč, ale stále v původním nevyhovujícím penzijku. Nebo naopak odkládá 3 000 Kč měsíčně, ale přitom je OSVČ v režimu paušální daně, kdy mu žádné daňové odpočty nepomohou, protože žádné daňové přiznání nepodává. Proto je potřeba poradenství zaměřit na každého klienta zvlášť a řádně se doptat.

Podle čeho vybíráte produkty, abyste klientům poskytli co nejlepší servis?

U penzí nejčastěji ctíme běžný účet klienta, tedy aby měl stejnou penzijní společnost, kde má i běžný účet a vše viděl přehledně v internetovém či mobilním bankovnictví. Záleží ale vždy na konkrétním klientovi.

Co by se mělo změnit, aby byl o spoření na penzi a jeho správné nastavení větší zájem?

Určitě je na místě ještě větší osvěta v rozdílech mezi transformovanými a účastnickými fondy, a to i ze strany penzijních společností. Aby klientům proaktivně v ročním výpise ukazovaly, o kolik se mohl klient mít lépe, kdyby přestoupil do vhodných investičních strategií. Když totiž čtu klientské výpisy, často na podobné věci nejsou upozorněni, a naopak se ve výročním dopise penzijní společnost chválí, jak zhodnotila za předchozí rok prostředky o skvělé 1,65 %. A to je tristní.

Kam teď dál?

  • Na náš nástroj BT Penze se detailně podíváte tady.
  • Poslechněte si loňský podcast, který jsme natáčeli s Filipem Krejčím a jeho firemním parťákem Lukášem Šulcem. 

DIP a tipy pro poradce jsme podrobně probírali s naším ředitelem úseku investic Martinem Pleštilem zde.

Související články

Poradenství, Výnosy

Hra na štěstí? Ne, správný postup při investování výrazně snižuje riziko ztráty 

Úroky na spořicích účtech klesají. Ještě víc tak poroste investiční apetit Čechů, kteří hledají pro své úspory lepší výnos. Už loni přitom investice v ČR zaznamenaly mimořádný rok. Češi měli…

19. 4. 2024 8 minut čtení minut čtení

Poradenství

Ještě je čas ty rodiče zachránit… Nové video motivuje klienty, aby řešili zajištění na důchod s BT Penzemi

Matěj, Miloš a Sofie. Tak se jmenují tři miminka – hrdinové videa, které Broker Trust připravil pro své partnery. Novorozenci komentují, jak jsou jejich rodiče zajištění na penzi, a zatímco…

9. 4. 2024 3 minut čtení minut čtení

Poradenství, Výnosy

Příležitosti roku 2024 aneb (nejen) DIP v praxi. Velký přehled produktových novinek

Zákonodárci se v závěru loňského roku činili a od 1. ledna platí, nebo v průběhu roku platit začne řada změn, které se dotýkají osobních financí napříč jednotlivými segmenty. A přináší…

19. 1. 2024 12 minut čtení minut čtení

Zpět na články

Články e-mailem každý pátek

Rádi vám předáme know-how. Nechte nám na sebe kontakt.