ČNB upozorňuje na rizika přistoupení k pojistné smlouvě v souvislosti se zakoupením spotřebního zboží a služby

ČNB dnes vydala upozornění, které má spotřebitele varovat před  skutečností, že sjednání pojištění nemusí nutně představovat uzavření pojistné smlouvy v pravém slova smyslu, ale že se může jednat o tzv. přistoupení do již existujícího pojistného vztahu (k pojistné smlouvě). Na blogu uvádíme zkrácené znění. Celé upozornění najdete zde. Pojištění se sjednává pojistnou smlouvou uzavřenou mezi pojistitelem (pojišťovnou) na straně jedné a pojistníkem...

ČNB dnes vydala upozornění, které má spotřebitele varovat před  skutečností, že sjednání pojištění nemusí nutně představovat uzavření pojistné smlouvy v pravém slova smyslu, ale že se může jednat o tzv. přistoupení do již existujícího pojistného vztahu (k pojistné smlouvě). Na blogu uvádíme zkrácené znění. Celé upozornění najdete zde.

Pojištění se sjednává pojistnou smlouvou uzavřenou mezi pojistitelem (pojišťovnou) na straně jedné a pojistníkem na straně druhé. Vedle těchto smluvních stran pojistné smlouvy zde vystupují i jiné subjekty, například pojištěný, oprávněná osoba, poškozený. Všem těmto osobám, tzv. účastníkům pojištění, vznikají určitá práva a povinnosti.

Česká národní banka poukazuje zejména na postavení pojištěného, na jehož život, majetek nebo odpovědnost nebo jinou hodnotu pojistného zájmu se pojištění vztahuje. Jelikož pojištěný není smluvní stranou pojistné smlouvy, nevztahuje se na něho:

– povinnost pojistitele sdělit zákonem stanovené informace před uzavřením pojistné smlouvy a v jejím průběhu.

oprávnění pojistnou smlouvu a v jejím rámci sjednané pojištění měnit či ukončit, neboť toto právo přísluší pojistníkovi, tedy osobě, která pojistnou smlouvu uzavřela (tatáž osoba může mít právní postavení pojistníka a zároveň pojištěného, nemusí tomu tak vždy nutně být).

V této souvislosti Česká národní banka upozorňuje veřejnost na případy sjednání pojištění spotřebního zboží, cestovního pojištění, pojištění schopnosti splácet úvěr a dalších pojištění, která jsou sjednávána společně se zakoupením spotřebního zboží, příp. služby přímo u prodejce nebo poskytovatele služby. V praxi jsou nemálo četné případy, kdy zákazníci přistupují k již existujícímu pojistnému vztahu, tedy k již uzavřené pojistné smlouvě mezi prodejcem či poskytovatelem služby (např. bankou) a pojistitelem (pojišťovnou), čímž se dostávají do právního postavení pojištěného, nikoliv pojistníka.

Ačkoliv jsou tito zákazníci přistoupením k pojistné smlouvě pojištěni pro případ vzniku pojistné události, jejich práva a povinnosti se liší od těch, která by získali v případě, že by si toto pojištění sjednali přímo nebo prostřednictvím pojišťovacího zprostředkovatele s pojistitelem (pojišťovnou), tedy uzavřením individuální pojistné smlouvy, ve které by byli nejen v právním postavení pojištěných, ale současně i v právním postavení pojistníků.

Zdroj: ČNB

Související články

Rizika

Životní pojištění: začít včas se vyplatí

Životní pojištění často odkládáme, ale čas nečeká. Allianz nabízí například garanci nejvyššího plnění u 251 závažných úrazů a poškození, denní odškodné s progresí až 500 %, trvalé následky s progresí…

26. 11. 2025 2 minuty čtení

Rizika

101 průšvihů aneb jak se chránit před následky, když se splaší nejen nejlepší přítel člověka

Občanský zákoník v České republice hovoří jasně: „Způsobí-li škodu zvíře, nahradí ji jeho vlastník, ať již bylo pod jeho dohledem nebo pod dohledem osoby, které vlastník zvíře svěřil, anebo se zatoulalo…

18. 11. 2025 6 minut čtení

Rizika

Než vyrazíte za zážitky: Co by určitě nemělo chybět v pojištění na cesty

Léto 2025 zaklepalo na dveře a sezona zahraničních dovolených nabírá na síle. Loni Češi podnikli zhruba 7,5 milionu cest do zahraničí, velkou část z nich právě v období června až srpna.…

2. 7. 2025 10 minut čtení

Zpět na články

Články e-mailem každý pátek

Rádi vám předáme know-how. Nechte nám na sebe kontakt.