Žebříček pojišťoven: Jak dobře pojišťovny plní?
Pojištění je nazýváno jako obchod se sliby. Až v době nenadálé události se totiž pozná, zda pojišťovna daný slib skutečně splní. Víte, kolik jednotlivé pojišťovny vyplatily na plněních klientům?
Jak dobře plní konkrétní pojišťovna? To je jedna z nejčastějších otázek, kterou dostávám od finančních poradců. Existuje totiž řada klientů, kteří sjednání pojištění odmítnout s tím, že pojištění je plné výluk a pojišťovna stejně nebude plnit, pokud se něco přihodí. Podíváme-li se však do účetních výkazů pojišťoven, zjistíme, že pojišťovny vyplatí na plněních nemalé peníze.
Zatímco v roce 2010 činily náklady pojišťoven na výplaty klientům 36,7 mld. Kč, o 5 let později to bylo již 49,9 mld. Kč. To, že pojišťovny neplní, tak není jednoduše pravda. Ve výkazech pojišťoven lze dohledat i další zajímavosti. Například je možné zjistit, kolik peněz vybraných od klientů na pojistném jim daná pojišťovna vyplatí zpět na plněních.
Nutno dodat, že tato data nejsou zcela vypovídající. V případě neživotního pojištění mohou být náklady pojišťoven výrazně ovlivněny například nepříznivým rokem, kdy dojde k většímu počtu živelních událostí. V případě životního pojištění je to ještě komplikovanější, neboť do nákladů na pojistná plnění vstupují i náklady na výplaty odbytného a rezervotvorná složka z ukončených smluv životního pojištění, což výsledek pochopitelně zkresluje, neboť tyto výplaty nic neříkají o tom, jak pojišťovny plní v případě nepříznivých životních událostí jako jsou nemoci a úrazy.
Je však zarážející, že pojišťovny odmítají nezkreslená data poskytnout. Místo žádoucí transparentnosti považují pojišťovny tyto informace za obchodní tajemství. I přesto mají srovnání z účetních výkazů pojišťoven jistou vypovídající hodnotu. Minimálně mohou vést k otázkám, proč právě daná pojišťovna má relativně nižší výši nákladů na pojistná plnění.
Zajímá vás, jak dopadla vaše pojišťovna? Podívejte se v následujících tabulkách.
Pojišťovna | Neživotní pojištění: náklady na plnění v % z přijatého pojistného |
ČPP | 59 % |
KOOPERATIVA | 58 % |
ALLIANZ | 57 % |
AXA | 51 % |
ČSOBP | 51 % |
UNIQA | 51 % |
GENERALI | 50 % |
ČP | 49 % |
MAXIMA | 34 % |
SLAVIA | 33 % |
KP | 22 % |
Pojišťovna | Životní pojištění: náklady na plnění v % z přijatého pojistného |
ČP | 113 % |
NN | 100 % |
ALLIANZ | 97 % |
ČSOBP | 86 % |
METLIFE | 80 % |
PČS | 79 % |
UNIQA | 74 % |
KOOPERATIVA | 67 % |
KP | 67 % |
AXA | 65 % |
ČPP | 60 % |
MAXIMA | 52 % |
GENERALI | 48 % |
AEGON | 29 % |
Pozn.: náklady na pojistná plnění v % z přijatého pojistného (průměr za 2 roky: 2015 a 2016)
Dušan Šídlo, pojistný analytik Broker Trustu
Sdílet s přáteli
Další témata
Související články
Když nejste na řešení pojistných událostí sami
EUCS je společnost, kterou rozhodně chcete mít na své straně, když řešíte pojistnou událost. Její služby mohou nově využívat i partneři Broker Trustu. Jak to zvyšuje přidanou hodnotu finančního poradce?…
Úvěrová asistence: může splatit závazek za Vás
Osud každého člověka leží v jeho vlastních rukou. Ať už se chceme naučit nový jazyk, hrát na hudební nástroj, investovat anebo třeba skákat padákem – neexistuje lepší způsob, než se…
Životní pojistky ve stínu inflace. Smlouvu je vhodné zkontrolovat
Životní pojistka není smlouva, která by měla zůstat beze změny „tesaná do kamene“, ale během let by ji měl člověk podle své situace upravovat. Momentálně je vzhledem k mimořádně vysokému…
Články e-mailem každý pátek
Rádi vám předáme know-how. Nechte nám na sebe kontakt.