Jak si vedly pojišťovny v roce 2016?

Z předběžných výsledků České asociace pojišťoven za loňský rok vyplývá, že životní pojištění nadále oslabuje. Jak se změnil podíl jednotlivých pojišťoven na trhu? Z předběžných výsledků České asociace pojišťoven za loňský rok vyplývá, že celkové předepsané pojistné za rok 2016 vzrostlo meziročně o 2,43 mld. Kč, což odpovídá nárůstu o 2,1 %. Stejně jako v loňském roce drží pojistný trh...

Z předběžných výsledků České asociace pojišťoven za loňský rok vyplývá, že životní pojištění nadále oslabuje. Jak se změnil podíl jednotlivých pojišťoven na trhu?

Z předběžných výsledků České asociace pojišťoven za loňský rok vyplývá, že celkové předepsané pojistné za rok 2016 vzrostlo meziročně o 2,43 mld. Kč, což odpovídá nárůstu o 2,1 %. Stejně jako v loňském roce drží pojistný trh neživotní pojištění, které posílilo o 4,5 %. Naopak oblast životního pojištění nadále oslabuje. Oproti roku 2015 o 1,8 %, přičemž počet existujících smluv životního pojištění se snížil o více než 162 tisíc smluv. Počet smluv životního pojištění již jen lehce přesahuje 5,5 milionu.

Novinové titulky, které upozorňují na to, že si Češi daleko raději pojišťují svůj majetek nežli životní rizika, mají svoje opodstatnění. Poměr životního pojištění k neživotnímu se nadále postupně mění v neprospěch životního pojištění. Aktuální podíl na předepsaném pojistnému je 37 % pro život a 63 % pro neživot. I když jde o statistiky, které mají v mnohém omezenou vypovídací hodnotu, pohled české veřejnosti na úlohu produktů životního pojištění se zřejmě příliš nemění.

Životní pojištění je stále vnímáno, ale také propagováno, jako ochrana před drobnými úrazy a krátkodobými nemocemi. Pojištění tak v mnohém funguje jako forma bolestného, nikoliv jako finanční ochrana pro případ skutečně vážných událostí jako je invalidita.

Pojišťovny mnoho statistik o plnění nezveřejňují. Nicméně data, které zveřejnila Pojišťovna České spořitelny, jsou dostatečně vypovídající. Tato pojišťovna vyplatila loni klientům za pojistné události téměř 2,5 miliardy korun. Nejvíce peněz klienti totiž čerpali z pojištění denního odškodného a hospitalizace z důvodu úrazu nebo nemoci. Tyto výplaty jednoznačně porazily i plnění z pojištění úmrtí a trvalých následků úrazu.

A jak si pojišťovny v loňském roce vedly? V životním pojištění výrazně klesly podíly České pojišťovny a Generali. Jednoznačně nejvíce rostla pojišťovna ČPP, dále ČSOB Pojišťovna a Allianz.  Ostatní velké pojišťovny zůstávají víceméně na svém. Na rozdíl od životního pojištění zůstává Česká pojišťovna stabilní v neživotním pojištění. Z velkých pojišťoven je největším skokanem v neživotním pojištění Allianz, naopak pojišťovna Generali nadále ztrácí.

jak si vedly poj obr 1

jak si vedly poj obr 2Uvidíme, jak se bude jednotlivým pojišťovnám dařit v roce 2017. Očekávat lze další pokles životního pojištění a vzhledem k výraznějším odlišnostem v provizních schématech může dojít k přeskupení obchodní produkce pro vybrané pojišťovny u některých externích sítí. Jak velký dopad to pro dané pojišťovny bude mít, je zatím předčasné odhadovat.

Dušan Šídlo, pojistný analytik Broker Trustu

Související články

Rizika

Mírně nepovedený týden (Videokomentář: Týden 46)

Máme pro vás novinku, týdenní komentář jsme tentokrát udělali formou videa. Dění na trzích jsme tak zmapovali ještě detailněji než obvykle.

17. 11. 2021 1 minut čtení minut čtení

Rizika

Podzimní vítr přivál slevy do životního pojištění

Pojišťovny se snaží zaujmout klienty různými cestami. Dočasně nižší cena či bonus k pojistnému plnění patří k těm osvědčeným způsobům. Nyní v životním pojištění probíhá několik zajímavých slevových kampaní. Pojďme…

5. 11. 2021 3 minut čtení minut čtení

Rizika

Americké trhy lámou rekordy. A co to bude dál? (Týden 44)

Hlavní světové akciové trhy v průběhu minulého týdne rostly a navázaly tak na vývoj z dvou předchozích týdnů. Americký index SP500 se dokonce probojoval na svoje nejvyšší historické hodnoty. Index…

2. 11. 2021 2 minut čtení minut čtení

Zpět na články

Články e-mailem každý pátek

Rádi vám předáme know-how. Nechte nám na sebe kontakt.