Spotřebitelská práva oslavila svůj den! (vyšlo v Profi Poradenství & Finance)

Ve vztahu obchodník – spotřebitel to bývá zákazník, kdo většinou tahá za kratší konec. Je proto důležité, aby si uvědomoval a využíval svá spotřebitelská práva. Jejich mezinárodní den se už přes 30 let slaví 15. března. Již v roce vyhlásil 1962 tehdejší Americký prezident J. F. Kennedy novou éru ochrany spotřebitelů. Právě Kennedym byla stanovena 4 základní spotřebitelská...

Ve vztahu obchodník – spotřebitel to bývá zákazník, kdo většinou tahá za kratší konec. Je proto důležité, aby si uvědomoval a využíval svá spotřebitelská práva. Jejich mezinárodní den se už přes 30 let slaví 15. března.

Již v roce vyhlásil 1962 tehdejší Americký prezident J. F. Kennedy novou éru ochrany spotřebitelů. Právě Kennedym byla stanovena 4 základní spotřebitelská práva: právo na bezpečnost výrobků a služeb, právo na informace, právo být slyšen (což se týká hlavně reklamací) a právo na výběr (tzv. právo volby). Běžný český spotřebitel jakoby posledního práva nevyužíval, často má bankovní účet u velké české banky, elektřinu a plyn platí největším (nejdražším) distributorům a nakupuje jen v drahých kamenných prodejnách.

To je však cesta, jak se zbytečně nechat „dojit“ na vysokých poplatcích a přehnaných obchodních maržích. Ten, kdo se nechce nechat „dojit“, se řídí následujícími základními radami:

  1. Nakupuje chytře. Větší nákupy si plánuje s dostatečným předstihem, porovnává ceny a využívá různé „cenobijce“, jako je hromadné nakupování, internetové cenové srovnávače a  slevové servery. Jeho nakupování neřídí jen slevy, ale akční cenové nabídky dokáže chytře využít.
  2. Hlídá si výdaje. Eviduje své výdaje, o  kterých má dokonalý přehled. Ví, kolik a za co platí. Své výdaje také s dostatečným časovým předstihem plánuje a příliš neutrácí za zbytečnosti.
  3. Není věrný. Není věrným zastáncem jedné konkrétní značky či poskytovatele služeb. Chce mít možnost volby, vždy chce pro sebe to nejlepší, a  to i  když to s  sebou nese změnu dodavatele produktů a služeb. Dokáže rozlišit, který věrnostní program je skutečně v jeho prospěch, a pouze ten využívá.
  4. Neřídí se reklamou. Jedním z hlavních důvodů, proč lidé tolik nakupují, a i přesto jsou stále tak nespokojení, jsou reklamy. Ty totiž vyvolávají falešné a neopodstatněné potřeby. Kromě toho zvyšují náklady, které se projevují ve  vyšších cenách. „Nenechdojista“ se nenechá reklamou manipulovat ani si vnucovat výrobky, které vlastně vůbec nepotřebuje.
  5. Je kritický. Má schopnost kritického myšlení a vždy poměřuje náklady s  benefity (poměr cena versus kvalita). Potřebné informace vyhledává z více zdrojů, v maximální možné míře také na internetu a prostřednictvím chytrých mobilních aplikací.
  6. Nebojí se využívat služeb „menších“ společností. Neodebírá elektřinu a plyn od dominantních „hráčů“, kteří jsou nejdražší. Raději využívá prověřené alternativní dodavatele, které mají nižší marže než velcí distributoři. Rovněž nemá účet u  velkých českých bank, kde platí celou řadu poplatků. Využívá služeb „menších“ bank, kde neplatí žádné absurdní poplatky.
  7. V  drahých kamenných prodejnách kupuje co nejméně. Nakupuje zde spíše drobnosti, raději kupuje za lepší ceny v prověřených internetových obchodech, které své nižší náklady promítají do nižších cen prodávaného zboží.
  8. Kupuje věci z „druhé ruky“ a sdílí výdaje. Nemusí vždy vlastnit jen nové věci a nebojí se kupovat i použité věci. Některé předměty si raději půjčí a neplatí ani za věci, které může mít zadarmo. Šetří i tak, že se o výdaje „podělí“ s ostatními.
  9. Má rád minimalismus a „samospotřebitelství“. Vyhýbá se velkým emotivním nákupům a je si vědom pomíjivosti radosti z nových věcí. Nekazí si radost z toho, co má, touhou po tom, co nemá. Má také dostatek trpělivosti a neobklopuje se velkým množstvím zbytečností. Upřednostňuje vlastnictví mála věcí, ale zato kvalitních. Snaží se věci dělat sám nebo za pomoci odborníků v dané oblasti.
  10. Není „vrtačem kolene“. Dává si pozor, aby se z  něj nestal neoblíbený „vrtač kolene“, který „otáčí“ každou korunu a  je závislý na slevách či levném nekvalitním zboží. Nikdy proto nezapomíná poměřovat získanou finanční úsporu s vynaloženým časem a šetří především tam, kde to přináší největší efekt. Nekupuje nejlevnější výrobky, ale jen ty kvalitní, a to za přiměřenou cenu.

Další tipy, jak mohou vaši klienti ušetřit peníze, najdete v knize „Nenech se dojit aneb Jak vydělávat nejen na slevách“ (http://blog.brokertrust.cz/obchod).

Článek Dušana Šídla vyšel v časopisu Profi PF 3/15

Související články

Ostatní

Tři příležitosti pro klienty i finanční poradce

Posláním finančních poradců je zlepšovat finanční kondici svých klientů. V tomto ohledu pokulhává často používané přirovnání k rodinnému lékaři. Lékař, alespoň v západní medicíně, většinou řeší až chorobný stav svého…

22. 1. 2021 6 minut čtení minut čtení

Ostatní

Přibývá pojistek pro seniory. Jsou aktivnější a nechtějí zůstat na obtíž

Česká populace stárne a lidí v důchodovém věku přibývá. Starobní penzi u nás nyní pobírá více než 2,4 milionu osob. Pojišťovny si toho jsou vědomy a pro starší ročníky rozšiřují…

23. 12. 2020 6 minut čtení minut čtení

Poradenství

Je to za námi:)

Již mnoho let se dvakrát do roka potkáváme s partnery na velkém Broker kongresu. Protože se rádi vidíme, vyměníme zkušenosti a pochytáme nové nápady. Jenže co když je tu COVID?

11. 12. 2020 6 minut čtení minut čtení

Zpět na články

Články e-mailem každý pátek

Rádi vám předáme know-how. Nechte nám na sebe kontakt.

Za zkoušku nic nedáte

Vyladili jsme nástroje pro Vaše vize. Co si o nich poslechnout víc? Pojďme to probrat třeba u kávy.

Chráníme Vaše Osobní údaje