Spotřebitelská práva oslavila svůj den! (vyšlo v Profi Poradenství & Finance)
Ve vztahu obchodník – spotřebitel to bývá zákazník, kdo většinou tahá za kratší konec. Je proto důležité, aby si uvědomoval a využíval svá spotřebitelská práva. Jejich mezinárodní den se už přes 30 let slaví 15. března.
Již v roce vyhlásil 1962 tehdejší Americký prezident J. F. Kennedy novou éru ochrany spotřebitelů. Právě Kennedym byla stanovena 4 základní spotřebitelská práva: právo na bezpečnost výrobků a služeb, právo na informace, právo být slyšen (což se týká hlavně reklamací) a právo na výběr (tzv. právo volby). Běžný český spotřebitel jakoby posledního práva nevyužíval, často má bankovní účet u velké české banky, elektřinu a plyn platí největším (nejdražším) distributorům a nakupuje jen v drahých kamenných prodejnách.
To je však cesta, jak se zbytečně nechat „dojit“ na vysokých poplatcích a přehnaných obchodních maržích. Ten, kdo se nechce nechat „dojit“, se řídí následujícími základními radami:
- Nakupuje chytře. Větší nákupy si plánuje s dostatečným předstihem, porovnává ceny a využívá různé „cenobijce“, jako je hromadné nakupování, internetové cenové srovnávače a slevové servery. Jeho nakupování neřídí jen slevy, ale akční cenové nabídky dokáže chytře využít.
- Hlídá si výdaje. Eviduje své výdaje, o kterých má dokonalý přehled. Ví, kolik a za co platí. Své výdaje také s dostatečným časovým předstihem plánuje a příliš neutrácí za zbytečnosti.
- Není věrný. Není věrným zastáncem jedné konkrétní značky či poskytovatele služeb. Chce mít možnost volby, vždy chce pro sebe to nejlepší, a to i když to s sebou nese změnu dodavatele produktů a služeb. Dokáže rozlišit, který věrnostní program je skutečně v jeho prospěch, a pouze ten využívá.
- Neřídí se reklamou. Jedním z hlavních důvodů, proč lidé tolik nakupují, a i přesto jsou stále tak nespokojení, jsou reklamy. Ty totiž vyvolávají falešné a neopodstatněné potřeby. Kromě toho zvyšují náklady, které se projevují ve vyšších cenách. „Nenechdojista“ se nenechá reklamou manipulovat ani si vnucovat výrobky, které vlastně vůbec nepotřebuje.
- Je kritický. Má schopnost kritického myšlení a vždy poměřuje náklady s benefity (poměr cena versus kvalita). Potřebné informace vyhledává z více zdrojů, v maximální možné míře také na internetu a prostřednictvím chytrých mobilních aplikací.
- Nebojí se využívat služeb „menších“ společností. Neodebírá elektřinu a plyn od dominantních „hráčů“, kteří jsou nejdražší. Raději využívá prověřené alternativní dodavatele, které mají nižší marže než velcí distributoři. Rovněž nemá účet u velkých českých bank, kde platí celou řadu poplatků. Využívá služeb „menších“ bank, kde neplatí žádné absurdní poplatky.
- V drahých kamenných prodejnách kupuje co nejméně. Nakupuje zde spíše drobnosti, raději kupuje za lepší ceny v prověřených internetových obchodech, které své nižší náklady promítají do nižších cen prodávaného zboží.
- Kupuje věci z „druhé ruky“ a sdílí výdaje. Nemusí vždy vlastnit jen nové věci a nebojí se kupovat i použité věci. Některé předměty si raději půjčí a neplatí ani za věci, které může mít zadarmo. Šetří i tak, že se o výdaje „podělí“ s ostatními.
- Má rád minimalismus a „samospotřebitelství“. Vyhýbá se velkým emotivním nákupům a je si vědom pomíjivosti radosti z nových věcí. Nekazí si radost z toho, co má, touhou po tom, co nemá. Má také dostatek trpělivosti a neobklopuje se velkým množstvím zbytečností. Upřednostňuje vlastnictví mála věcí, ale zato kvalitních. Snaží se věci dělat sám nebo za pomoci odborníků v dané oblasti.
- Není „vrtačem kolene“. Dává si pozor, aby se z něj nestal neoblíbený „vrtač kolene“, který „otáčí“ každou korunu a je závislý na slevách či levném nekvalitním zboží. Nikdy proto nezapomíná poměřovat získanou finanční úsporu s vynaloženým časem a šetří především tam, kde to přináší největší efekt. Nekupuje nejlevnější výrobky, ale jen ty kvalitní, a to za přiměřenou cenu.
Další tipy, jak mohou vaši klienti ušetřit peníze, najdete v knize „Nenech se dojit aneb Jak vydělávat nejen na slevách“ (http://blog.brokertrust.cz/obchod).
Článek Dušana Šídla vyšel v časopisu Profi PF 3/15
Sdílet s přáteli
Další témata
Související články
Ještě je čas ty rodiče zachránit… Nové video motivuje klienty, aby řešili zajištění na důchod s BT Penzemi
Matěj, Miloš a Sofie. Tak se jmenují tři miminka – hrdinové videa, které Broker Trust připravil pro své partnery. Novorozenci komentují, jak jsou jejich rodiče zajištění na penzi, a zatímco…
Váš konzultant: Stav spoření na penzi je často tristní. Jako poradci máme v rukou to změnit
Sednete si s klientem, podíváte se na stávající penzijko a je to tam – transformovaný fond. Chudák klient se pak ještě diví, proč je to špatně, když se přeci penzijní…
Příležitosti roku 2024 aneb (nejen) DIP v praxi. Velký přehled produktových novinek
Zákonodárci se v závěru loňského roku činili a od 1. ledna platí, nebo v průběhu roku platit začne řada změn, které se dotýkají osobních financí napříč jednotlivými segmenty. A přináší…
Články e-mailem každý pátek
Rádi vám předáme know-how. Nechte nám na sebe kontakt.