Jak vydělat na stíracích losech

Dnes pro Vás máme jedno odlehčenější téma. Dušan Šídlo se krátce zamyslel nad stíracími losy a jeho článek pro mesec.cz si můžete přečíst i u nás na blogu. Netradičním vánočním dárkem jsou stírací losy, které někteří z nás najdou pod vánočním stromečkem. Jak se losy podobají finančním produktům a u kterého losu je největší šance na výhru? V Česku je velmi oblíbenou...

Dnes pro Vás máme jedno odlehčenější téma. Dušan Šídlo se krátce zamyslel nad stíracími losy a jeho článek pro mesec.cz si můžete přečíst i u nás na blogu.

Netradičním vánočním dárkem jsou stírací losy, které někteří z nás najdou pod vánočním stromečkem. Jak se losy podobají finančním produktům a u kterého losu je největší šance na výhru?

V Česku je velmi oblíbenou formou loterie Sportka. V této hře prosázíme několik miliard korun každý rok. Stírací losy však nejsou o mnoho pozadu. Ročně za ně utratíme stovky milionů korun a podle dva roky starého průzkumu, který si nechala zpracovat Unie herního průmyslu ČR, si stírací los někdy koupilo 65 procent Čechů. Stírací los je tak nejznámějším hazardem.

Losy letos oslavily již 25. výročí. Sazka jich od roku 1989 vydala 764 milionů kusů a v posledních letech se k dominantní Sazce se svými stíracími losy přidaly i další dvě firmy – Fortuna a Tipsport. Vůbec prvním stíracím losem na českém trhu byla Spartakiádní hra vydaná v září 1989, prodalo se všech deset milionů vydaných kusů. Jeden stál tehdejších deset korun československých.

Dnes se cena losů pohybuje mezi deseti až pěti sty korunami. Počet losů se stále mění, aby neustále lákaly pozornost sázejících. Staré losy končí a místo nich přicházejí losy nové. Nejvyšší nabízená výhra je aktuálně 15 milionů korun. Některé losy nabízejí i takzvanou druhou šanci pro nevýherní losy, kdy se i z nevýherních losů losují další ceny. Výhry na losy nejsou již jen peněžní, ale i věcné – můžeme hrát o nový automobil, luxusní zájezd, vybavení do kuchyně a podobně.

Prodejci stíracích losů lákají kupující především na netradiční vzhled losů a na inzerování vysoké výhry. Marketing stíracích losů je tak nápadně podobný reklamě zajištěných fondů. Také se inzeruje nejvyšší možný výnos, ale bez uvedení pravděpodobnosti, s jakou je možné jeho dosažení.

Vybírat los jen podle inzerované hlavní výhry by bylo nerozumné. Skutečně důležité informace lze najít na druhé straně losu, kde je uvedena výherní jistina (částka určená na výhry, která se pohybuje mezi 50 až 70 %) a pravděpodobnost nákupu výherního losu. Pro většinu stíracích losů platí, že více výherních losů je spojeno s loteriemi od Fortuny či Tipsportu. Stírací losy Sazky dopadají v tomto parametru zpravidla nejhůře. Pro všechny losy platí, že výhra je spojena zpravidla s každým třetím či čtvrtým losem. Za výhru je však považováno i pouhé vrácení nákupní ceny losu. Kdo tedy na stíracích losech pěkně vydělává? Vydavatelé losů.

Jak vydelat na stiracich losech obr 1Údaje uvedené na losu však k vyhodnocení jeho výhodnosti nestačí. Nejpodstatnější informace nalezneme v herním plánu daného losu, který je uveden na internetových stránkách dané společnosti. Tam najdeme konkrétní strukturu, počet a hodnotu jednotlivých výher. V herním plánu objevíme to, že inzerovaná hlavní výhra v řádu milionů je spojena pouze s jedním losem a druhá nejvyšší výhra je například jen 100 tisíc korun. Teprve z herního plánu tedy můžeme spočítat, jakou šanci na konkrétní výhru u daného losu máme. Dejme tomu, že chceme koupit los za 20 Kč a zajímá nás, jak často je pod stírací plochou ukryta výherní částka v minimální výši 100 tisíc korun:

Jak vydelat na stiracich losech obr 2Zdroj: herní plány daných losů

Z herního plánu zjistíme, že počet dvacetikorunových losů s výhrou minimálně 100 tisíc korun se pohybuje mezi 1 až 8 losy z milionu vydaných losů. Obdobně můžeme samozřejmě zjistit pravděpodobnost jiných výher.

Ačkoliv cena stíracích losů není nikterak závratná, někteří kupující by si měli dát pozor na vrozený sklon k přehlížení malých výdajů. I ty se mohou postupně stát v čase většími výdaji. A do této kategorie spadají i stírací losy či Sportka. Například stovka, kterou zaplatíme týdně za nějakou loterii, vyroste za 10 let na více než na 50 tisíc, při započtení konzervativního úroku (3 % ročně) na více než 60 tisíc. Rozumnější je tedy investovat, než utrácet peníze v hazardu, kde je pravděpodobnost výdělku značně minimální. Proti výjimečnému nákupu stíracího losu jakožto vánočního dárku však nelze nic namítat.

Článek Dušana Šídla vyšel na serveru mesec.cz

Související články

Ostatní

Jak budovat důvěru klientů? Na Broker kongresu Vám poradí Dan Ariely

Jednou z hvězd online Broker kongresu evoluce² bude 10. prosince i psycholog a autor několika bestsellerů Dan Ariely. Ve svém vystoupení se zaměří na to, jak lidé přemýšlejí o penězích…

27. 11. 2020 4 minut čtení minut čtení

Black Friday

Ostatní

Desatero, jak se vyhnout nástrahám při online nákupu. Nejen na Black Friday

Letošní nákupy se kvůli pandemie covid-19 ve velkém přesouvají na internet. A obzvlášť před slevovými akcemi, jako je nynější Black Friday, nebo před vánoční nákupní horečkou se na nás hrne…

26. 11. 2020 5 minut čtení minut čtení

Ostatní, Poradenství

Mezinárodní konference o pojištění brzy startuje!

Dámy a pánové, připoutejte se. Za pár dní tu máme dvě významné online konference, které by si neměl nechat ujít žádný pojistný profesionál. Mezinárodní DIA konference začíná již 30. listopadu…

23. 11. 2020 4 minut čtení minut čtení

Zpět na články

Články e-mailem každý pátek

Rádi vám předáme know-how. Nechte nám na sebe kontakt.

Za zkoušku nic nedáte

Vyladili jsme nástroje pro Vaše vize. Co si o nich poslechnout víc? Pojďme to probrat třeba u kávy.

Chráníme Vaše Osobní údaje