Etický kodex Broker Trustu
Oddíl A – Úvodní ustanovení
Článek 1 – Cíl a účel
- Tato směrnice obsahuje ustanovení Etického kodexu pracovníka, smluvního partnera, finančního poradce BT.
- Tato směrnice má povahu vnitřního předpisu dle BT A.04.xx Řízení vnitřních předpisů (kde xx je verze vnitřního předpisu) a je závazná pro všechny zaměstnance a spolupracovníky ve smluvním vztahu s BT včetně finančních poradců.
Článek 2 – Vymezení základních pojmů a zkratek
- BT – Broker Trust, a.s.
- Etika – teorie morálky. Zabývá se zkoumáním hodnot a principů, které usměrňují lidské jednání v situacích, ve kterých existuje možnost volby prostřednictvím svobodné vůle. Hodnotí činnost člověka z hlediska dobra a zla.
- Kodex – zákoník, sbírka dokumentů.
- Smluvní partner – osoba právnická nebo fyzická, která má s BT uzavřenou smlouvu o spolupráci
- Compliance – útvar BT dle vyhlášky č. 163/2014 Sb. o výkonu činnosti bank, spořitelních a úvěrních družstev a obchodníků s cennými papíry.
- Klient – klient, jemuž je poskytována finanční služba prostřednictvím pracovníka BT, smluvního partnera nebo finančního poradce.
- Pracovník – osoba v pracovněprávním nebo obdobném vztahu s BT.
- Finanční poradce – osoba, jež má s BT smlouvu o spolupráci, která na základě smlouvy s BT nebo pracovněprávního vztahu s osobou, která má s BT smlouvu o spolupráci, jedná s klienty, provádí činnosti zprostředkování finančních produktů klientům.
- Producenti – finanční instituce, s nimiž má BT uzavřenou smlouvu a jejichž finanční produkty zprostředkovává (pojišťovny, banky, stavební spořitelny, apod.).
Oddíl B – Popis (prováděcí část)
Kapitola 1 – Ustanovení etického kodexu
Článek 1.1 – Základní požadavky na pracovníky, smluvní partnery a finanční poradce BT
Pracovníci, smluvní partneři a finanční poradci:
- dodržují právní předpisy a vnitřní předpisy BT,
- jednají čestně a poctivě s klienty a navzájem mezi sebou,
- zamezují a předcházejí vzniku střetů zájmů, které mohou při výkonu jejich činnosti či poskytování služeb v souladu s předmětem smluvního vztahu s BT kdykoli vzniknout či nastat,
- všestranně dodržují etické jednání.
Článek 1.2 – Společenská odpovědnost
Pracovníci, smluvní partneři a finanční poradci:
- podporují a chrání základní lidská práva,
- minimalizují dopad činností na životní prostředí,
- odmítají korupční jednání,
- chrání duševní vlastnictví.
Článek 1.4 – Zachování dobrého jména Broker Trust, a.s.
Pracovníci, smluvní partneři a finanční poradci:
- zvyšují své odborné kvality a znalosti,
- dbají o svou důvěryhodnost,
- vyjadřují a zastávají pouze stanoviska BT v každé situaci, ve které jsou nebo mohou být považováni za zástupce BT.
Článek 1.5 – Dodržování právních a vnitřních předpisů
Pracovníci, smluvní partneři a finanční poradci:
- dodržují právní předpisy České republiky,
- dodržují vnitřní předpisy BT.
Článek 1.6 – Střet zájmů
Pracovníci, smluvní partneři a finanční poradci:
- vyhýbají se jakýmkoli aktivitám nebo vztahům, jež by mohly být v konfliktu s činností pro BT nebo by mohly budit zdání takového konfliktu,
- bez souhlasu BT nepoužívají data, informace a pracovní pomůcky pro aktivity nesouvisející s pracovní činností pro BT,
- nediskreditují jméno nebo pověst BT,
- ohlásí písemně/e-mailem compliance podezření z možného střetu zájmů,
- neupřednostňují své zájmy nebo zájmy producenta před zájmy zákazníka, a to v jakékoli podobě.
Článek 1.7 – Jednání s klienty
Pracovníci, smluvní partneři a finanční poradci:
- důsledně dodržují zákony a regulatorní pravidla upravující podmínky poskytování produktů a finančních služeb klientům,
- neupřednostňují své zájmy, zájmy BT, zájmy producentů nad zájmy klienta,
- jednají čestně a poctivě s klienty, vždy v jejich nejlepším zájmu,
- dodržují zásady a podmínky odborné péče,
- při jednání s klienty používají pouze schválené materiály BT,
- klientům poskytují úplné, nezkreslené a srozumitelné informace o finančních produktech,
- klientům neuvádějí nepravdivé, neúplné, pozměněné informace týkající se služeb a finančních produktů, nepoužívají klamavou reklamu,
- neposkytují klientům žádné neoprávněné výhody,
- neprovádějí žádné činnosti, které by byly v rozporu se zákony, a to i v případě, kdy by je o to sám klient žádal,
- vyvarují se jakýchkoliv činností, které by mohly vést ke ztrátě důvěry klienta, BT a producenta.
Článek 1.8 – Duševní vlastnictví
Pracovníci, smluvní partneři a finanční poradci:
- chrání duševní vlastnictví BT i třetích stran,
- s výjimkou případů, kdy to objektivně vyžaduje vykonávaná činnost, nezveřejňují, nesdělují či nepředávají interní nebo důvěrné informace a údaje, které BT chrání jako důvěrné,
- na závěr spolupráce s BT odevzdají bez zbytečného odkladu vše, co je majetkem BT, včetně podkladů, které mají důvěrný nebo interní charakter,
- pokud si nejsou jistí, co se považuje za interní nebo důvěrné informace a podklady, obrátí se na smluvního partnera nebo compliance BT,
- informace získané během spolupráce s BT jsou majetkem BT.
Článek 1.9 – Spravedlivé zaměstnanecké a smluvní vztahy
Pracovníci, smluvní partneři a finanční poradci:
- cení si různorodosti spolupracovníků, považují ji za konkurenční výhodu BT a využívají ji,
- uplatňují zásadu rovnoprávného a nestranného jednání se všemi jednotlivci bez ohledu na jejich rasu, barvu pleti, náboženské vyznání, národnost, pohlaví, věk, zdravotní postižení nebo jiný specifický rys,
- udržují pracovní prostředí, jež je prosto jakéhokoli obtěžování jakékoli povahy, včetně sexuálního obtěžování a šikanování (mobbing).
Článek 1.10 – Bezpečnost
Pracovníci, smluvní partneři, poradci:
- dodržují pravidla při vstupu do budovy BT a při jejím opouštění a všechny příslušné pracovněprávní předpisy,
- zabraňují přístupu neoprávněným osobám do objektů BT, chrání majetek a zařízení BT před krádežemi a zneužitím,
- dodržují postupy při prevenci teroristických a jiných kriminálních činů ohrožujících zaměstnance, klienty a obchodní partnery BT včetně zařízení a technologie,
- upozorní na případné nedostatky v bezpečnostních opatřeních,
- udržují pracovní i společné prostory v čistotě.
Článek 1.11 – Konkurenční vztahy
Pracovníci, smluvní partneři a finanční poradci:
- nikdy nehovoří s představiteli konkurence BT o cenách, nákladech, ziskových maržích nebo dalších tématech, které jsou předmětem spolupráce s BT,
- případnou komunikaci s konkurenty BT udržují pouze v takových mezích, pro které existuje legitimní obchodní důvod,
- vyhýbají se komunikaci nebo jednání, které by mohlo zakládat podezření z nekalých smluv nebo dohod,
- využívají konkurenčních výhod,
- záměrně nepoškozují jméno konkurenčních společností
Článek 1.12 – Nepřípustné platby
Pracovníci, smluvní partneři a finanční poradci:
- nikdy nepřijímají finanční hotovost od klientů,
- nikdy a nikomu nenabízejí, nedávají ani neslibují úplatky, nepřijímají je ani o ně nežádají,
- používají logický úsudek, aby se vyhnuli i pouhému zdání podezřelé platby,
- jménem BT neposkytují žádné příspěvky politickým stranám nebo jejich kandidátům.
Článek 1.13 – Vztahy s producenty, dodavateli
Pracovníci, smluvní partneři a finanční poradci:
- jednají vždy tak, aby nepoškozovali jméno BT,
- neupřednostňují zájmy dodavatelů a producentů před zájmy BT a klienta
- udržují dobré vztahy, zakládající se na smluvním ujednání mezi BT a producenty, dodavateli.
Článek 1.14 – Ochrana soukromí
Pracovníci, smluvní partneři a finanční poradci:
- používají informace o klientech nebo osobách, které mají smlouvu s BT, pouze k oprávněným účelům,
- zabezpečují informace o klientech a smluvních partnerech či osobách, které mají smlouvu s BT, jak v písemné formě, tak v elektronické podobě,
- nezískávají, nezpracovávají a neuchovávají informace o klientech ani osobách, které mají smlouvu s BT, v rozporu se zákony, zejména v rozporu se zákonem o ochraně osobních údajů.
Článek 1.15 – Spolupráce s veřejnoprávními orgány
Pracovníci, smluvní partneři a finanční poradci:
- sdělují pouze ty informace, na které mají oprávnění,
- v případě, že si nejsou jisti oprávněností ke sdělení požadovaných informací, odkáží veřejnoprávní orgán na svého nadřízeného nebo compliance BT.
Kapitola 2 – Porušení etického kodexu
Článek 1.1 – Postup při pochybnostech o dodržování Etického kodexu Broker Trust, a.s.
- Každý pracovník, smluvní partner, poradce se řídí zásadami uvedenými v tomto Etickém kodexu a je povinen upozornit na jejich případné porušování, pokud se s nimi při své činnosti setká.
- V případě, že se kdokoli dozví o porušení zásad, které vyplývají z Etického kodexu, je povinen o této skutečnosti neprodleně informovat písemně etickou komisi etickyvybor@brokertrust.cz, kde bude uvedeno:
- Oznamovatel může požadovat, aby etický výbor zachoval anonymitu (pokud to nebude v rozporu se zákonem nebo se porušení netýká oznamovatele) a nikomu dalšímu nesdělil identitu oznamující osoby.
-
- informace, která definuje pochybnost porušení etického kodexu,
- veškeré rozhodné skutečnosti,
- případně připojí či označí důkazy, které má k dispozici.
- Podaná stížnost/podmět bude projednán etickým výborem, který rozhodne o oprávněnosti a případně o nápravném opatření nebo udělení sankce. Návrh předloží ke schválení představenstvu BT. Sankce se odvíjejí od typu smluvního vztahu, kdy může být uděleno:
-
- nápravné opatření,
- výtka s nápravným opatřením,
- pokuta,
- ukončení smluvního vztahu
- O rozhodnutí představenstva etický výbor informuje pracovníka, smluvního partnera, poradce písemně, případně o nápravném opatření či sankci.